پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226870
چهارمحال و بختياري سرزمين ورزش‌هاي هيجان بر‌انگيز و ماجراجويانه
تاریخ انتشار : 1395/08/10 09:03:02
نمایش : 1356
استان چهارمحال و بختياري به دليل دارا بودن قابليت‌ها و آب و هواي مناسب زمينه اجراي ورزش‌هاي ماجراجويانه را فراهم کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، استان چهارمحال و بختياري به علت دارا بودن کوه‌هاي سر به فلک کشيده، دره‌هاي عميق و رودخانه‌هاي فراوان پتانسيل بالايي در ايجاد ورزش‌هاي ماجراجويانه دارد. در اين ميان روستاي دوپلان در منطقه کيار محيط مناسبي را براي اجراي ورزش‌هاي ماجراجويانه به نام" بانجي جامپينگ" فراهم کرده است.

استان نيز به دليل ويژگي خاص طبيعي خود داراي رودخانه‌هاي فراواني است. حدود 20 رودخانه بزرگ و کوچک همراه با شبکه گسترده نهرها و جويبارها و 2 رودخانه بزرگ کارون و زاينده‌رود در شهرستان سامان جريان دارد و  قريب به 83 درصد از حوضه آبريز رودخانه کارون در اين استان واقع است که عمدتاً از نقاط کوهستاني و صعب‌العبور سرچشمه گرفته و در ترکيب با جريان رود، کوه و جنگل‌هاي بلوط، مناظر و چشم‌اندازهاي بديعي را خلق مي‌کند.

همچنين چند عنصر ارزشمند گردشگري از جمله آب و هواي مناسب در اکثر فصول سال، نزديکي به جاده و وجود جنگل‌هاي متراکم از ديگر ويژگي‌هاي رودخانه‌هاي استان است.

بانجي جامپينگ، منحصر به فردترين سکو دنيا

ورزش بانجي جامپينگ با تلاش نيروهاي متخصص فني و ملي‌پوش باشگاه ورزش‌هاي ماجراجويانه کارون محاسبات و برنامه‌ريزي براي ايجاد سکوي "بانجي جامپينگ" در مرحله اجرايي قرار گرفت.

پس از تکميل فرايند محاسبات و تست محل اجرا توسط افراد متخصص طرح مربوطه براي اخذ مجوز از سازمان‌هاي راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي و تربيت بدني در سال  89  جهت بهره‌برداري ارسال و معرفي شد. پس از اخذ مجوز در سال 92 جهت پرش از نخستين سکوي طبيعي ارتفاع 55 متر براي خانم‌ها و آقايان آغاز شد.

از محسنات اين سکو ارتفاع بلند آن که بلندترين ارتفاع در ايران است، طبيعي بودن، وجود رودخانه در زير سکو که سبب افزايش هيجان مي‌شود، سهل الوصول بودن براي قرار گرفتن روي سکو، و به علت نزديک بودن ديوار دره در انتهاي پرش يا همان عمق دره و بازتاب صدا هنگام تخليه انرژي به صورت فرياد، هيجان بسيار زيادي را ايجاد مي‌کند.

اين هيجان با پرش از يک سکوي 150 متري هم بيشتر مي‌شود. قرار داشتن در محيطي بکر که در هيچ يک از سکوهاي بانجي جامپينگ ايران نمي‌توان يافت نمود و از نظر زيبايي و هيجان يکي از منحصر به فردترين سکوهاي دنيا مي‌باشد.

رفتينگ لذت بخش‌ترين فعاليت‌ ورزشي جوان‌ها

امکانات مربوط به ورزش رفتينگ در همه منطقه وجود دارد که با فراهم آوردن تأسيسات و تجهيزات مربوطه دامنه آن را مي‌توان در بيشتر کانون‌هاي آبخيز گسترش داد.

رفتينگ يعني کلک سواري يا قايقراني در رودخانه که از ساليان دراز در دنيا و مخصوصا کشور رونق داشته است. کلک‌ها يا قايق‌هاي رفتينگ اوليه ساده‌ترين شکل حمل و نقل انسان در آب بوده‌اند و از آن‌ها براي کوچ و جابه‌جايي، شکار يا حمل بار قابل استفاده بوده است. در زمان‌هاي قديم براي ساختن کلک‌ها تنه و شاخه درختان را به هم مي‌بستند.

کلک‌هاي امروزي از محفظه‌هاي پلاستيکي بادي مجزا از هم تشکيل شده است. امروز رفتينگ يا کلک سواري به يکي از لذت بخش‌ترين فعاليت‌هاي تفريحي ـ ورزشي براي خانواده‌ها و جوان‌ها بدل گشته است. رودخانه‌هاي استان چهارمحال و بختياري داراي قابليت رفتينگ هستند. بيشتر رودخانه‌ها نظير زاينده رود، کارون و خرسان، بختياري، آب سيروان و دز در منطقه زاگرس و استان چهارمحال و بختياري واقع شده‌اند.

سايت رخ ، مناسب‌ترين سايت پروازي براي رشته‌هاي هوايي و پاراگلايدر

اين سايت يکي از سايت‌هاي ايده‌آل کشور براي تمامي خلبانان علاقه‌مند به رشته مفرح پرواز است. سايت پروازي بام ايران در فاصله 25 کيلومتري مرکز استان چهارمحال و بختياري بعد از پليس راه شهرکرد به سمت اصفهان واقع شده و قابليت take off از 2 جهت شمال و جنوب نسبت به جهت وزش باد با توجه به کوهستاني بودن و دشت‌هاي بين کوه‌هاي منطقه که قابليت ترمال‌گيري و پروازهاي فرامنطقه‌اي را براي خلبانان علاقه‌مند پاراگلايدر سواران مهيا نموده است.

ارتفاع محل take off به سمت شمال2600 M.S.L(ارتفاع از سطح دريا) و محل take off به سمت جنوب 2750M.S.L مي‌باشد که خلبانان اين رشته با بهره‌گيري از وزش بادهاي اصلي مي‌توانند رکوردهاي جديدي را در بحث مسافت در کشور و حتي جهان ثبت نمايند به گونه‌اي که در همين راستا با برگزاري چندين جشنواره و مسابقات کشوري اين سايت مورد توجه خلبانان کشورهاي خارجي از جمله پرتغال، لهستان، اسلواکي و فرانسه قرار گرفته است.

خلبانان برخي از اين کشورها از اين سايت به عنوان يکي از مکان‌هايي بر روي کره زمين ياد کرده‌اند که مي‌تواند رکورد مسافت پيموده شده جهان را از اين سايت تغيير داده و اين مطلب به واسطه يکي از مجلات معتبر ترميک مگزين آلمان به چاپ رسيده است.

اولين مسابقات رسمي کشوري در مرداد ماه سال 92 در اين سايت برگزار گرديد و بازتاب اين مسابقات نشان دهنده پتانسيل سايت پروازي بام ايران براي ميزباني مسابقات (PWC) و (Open) سال‌هاي آينده باشد.

منبع:تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html